Ungdomsskole

En lærerik dag på Fjell festning

En liten bakke opp fra bussparkeringen, så var vi oppe ved Kanon-kafeen.
Under kafeen var det stort hull – et kanonhull, som nå var laget om til museum.
En liten dør første ned til en stor vindeltrapp, med stål-fugler, til minne om tre-fuglene de sovjetiske krigsfangene laget for ca. åtti år siden.

Granatheisen

Omviseren fortalte om fire store heiser som fraktet digre granater opp til kanonen. Vi gikk helt ned, innover i ferdigbygde ganger, og en tunell som ikke hadde blitt ferdigbygd.
Det luktet innestengt, var kaldt og fuktig på gulvene, men elevene var så engasjert at ingen klagde på det.
Vi fikk også se de store grytene, de to dusj-vaskene med seksten kraner hver i samme rom. Ytterst var offiserens rom som de hadde dekorert med et lite bord med spillkort og ølflasker.

Sykestua

Den andre omvisningen var nede i sykestua, der museet hadde laget flotte utstillinger med utstillingsdukker utkledd som soldater bandasjer med blod i, og med mye originalt tidsriktig utstyr fra krigen.

Været var bra nesten hele dagen, selv om noen ble kalde av vind og trange kalde underjordiske ganger og bunkerser.

Klaustrofobisk tunell

Etter lunsj og pause gikk vi en liten sti ned til høyre. Der var en trang tunnel med akkurat plass til en person i bredden. Læreren måtte lyse med mobiltelefonen midt i tunnelen for at elevene som torde det, kunne finne fram. Langs grusveien nedenfor, var det et slags treningsfelt/lekeplass der elevene fikk klatre rundt.

Kanonen

Det siste stedet vi besøkte, var en liten knaus med en stor kanon midt i et nedsenket rom uten tak. Noen elever hoppet ned med en gang, mens andre lurte på hvordan de kunne komme seg opp igjen, om de gikk ned. Da de fant ut at det var flere ganger ut på sidene ble det full fart med å gå ut og inn av rommet, sitte på kanonen og prøve ut de ulike utgangene.

Sosial tur

Alt i alt ble det en flott tur med omvisning, gode spørsmål fra elevene, aktiviteter, og mange hyggelige samtaler. I tillegg til det faglige ble turen en utmerket sosial opplevelse. Det passet fint i starten av skoleåret, når vi i 8.kl har fått syv nye elever i klassen.

Å få så mye kjennskap til andre verdenskrig allerede fra begynnelsen av 8.kl, tror vi har lagt et godt grunnlag for videre undervisning i spesielt samfunnsfag. Nå har klassen et stort felles erfaringsgrunnlag som lærerne kan bruke videre.

Takk for turen til Fjell festning, dette håper vi virkelig kan bli en tradisjon på skolen vår.